ابوالفضل بهرامپور، مفسر قرآن کریم، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با اشاره به اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم به منظور تربیت حافظان قرآن در کشور اظهار کرد: این طرح نباید تنها برای دانشآموزان و معلمان اجرا شود، بلکه نیاز است تا علاوه بر تربیت دانشآموزان و معلمان حافظ قرآن، مسئولان دولتی کشور نیز در این طرح شرکت کرده و حفظ قرآن را آغاز کنند.
وی با یادآوری اینکه تمامی اقشار جامعه باید با قرآن آشنا باشند، عنوان کرد: لزوم سرمایهگذاری برای تربیت کودکان و نوجوانان حافظ قرآن کریم به این دلیل است که کودکان و نوجوانان در این سنین آمادگی بیشتری برای یادگیری و حفظ قرآن کریم داشته و هرآنچه را که در این سنین یاد بگیرند برای همیشه در ذهن آنان باقی خواهد ماند.
بهرامپور در این بخش از سخنان خود با بیان اینکه در اهمیت اجرای طرح «نور» هیچ بحثی نیست، به اهمیت بهرهگیری از مربیان و مدرسان قرآنی در اجرای طرح «نور» اشاره کرد و گفت: مدرسان و مربیانی که در اجرای این طرح مورد استفاده قرار میگیرند، علاوه بر اینکه باید خود حافظ کل قرآن یا جزءهایی از قرآن باشند باید به طور تخصصی با حفظ قرآن برخورد کرده و در مواجهه با دانشآموزان اهل تخفیف و سازش نباشند.
وی با اشاره به برگزاری آزمون به منظور تعیین سطح دانشآموزان حافظ قرآن در طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم اظهار کرد: مربیان و مدرسان قرآن نباید در برگزاری آزمون اهل تخفیف دادن باشند و حفظ قرآن را امری ساده و بیاهمیت نشان ندهند، بلکه در برگزاری آزمون این طرح باید واقعیتها را نگاه کنند و براساس توانمندی و سطح دانشآموزان به آنان نمره بدهند.
این کارشناس قرآنی در ادامه با اشاره به دیپلمههای آموزش و پرورش که پس از 12 سال تحصیل در آموزش و پرورش هنوز روخوانی ساده قرآن را نمیدانند، گفت: وجود مشکل در روخوانی قرآن، میان دانشآموزان و فارغالتحصیلان آموزش و پرورش به دلیل نبود سختگیری در درس قرآن است و طی 12 سال تحصیلی در مدارس همواره شاهد آن هستیم که سختگیریهایی که نسبت به سایر درسها وجود دارد نسبت به درس قرآن وجود ندارد و معلمان این درس به راحتی نمره قبولی میدهند.
وی در این بخش از سخنان خود با اشاره به اینکه نحوه اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم به این شکل است که دانشآموزان در منازل خود به حفظ قرآن میپردازند و برای رفع اشکال هرچند هفته یکبار به معلم و مربی قرآن مراجعه میکنند، گفت: حُسن این کار در این است که دانشآموزان مسئول کار خود میشوند و هیچ اجبار و سختگیری در کار نیست و دانشآموزان بدون هیچ فشار و سختگیری به حفظ قرآن میپردازند.
ابوالفضل بهرامپور با اشاره به لزوم در نظر گرفتن پاداش و جوایز برای دانشآموزان در طرح «نور» افزود: در نظر گرفتن پاداش برای دانشآموزان حافظ قرآن موجب میشود تا آنان انگیزه بیشتری برای حفظ قرآن یپدا کنند و البته اگر این جوایز نقدی باشد، اثرگذاری بیشتری داشته و موجب میشود تا دانشآموزان برای به دست آوردن آن پاداش نقدی، تلاش بیشتری برای حفظ قرآن کنند.
این مفسر قرآن کریم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ثبت نام 3 میلیون و 500 هزار دانشآموز و فرهنگی در طرح نهضت ملی حفظ قرآن، عنوان کرد: اعلام آمار بالای ثبت نام شدگان در این طرح نباید به منظور بزرگنمایی این طرح باشد و مسئولان آموزش و پرورش باید به این امر توجه داشته باشند که به جای بزرگنمایی و اعلام آمار بالا به کیفیت اجرای طرح توجه داشته و به طور مثال در مرحله اول اجرای طرح، جامعه آماری کوچکتری مانند دانشآموزان مقطع ابتدایی یا دانشآموزان مقطع راهنمایی را در نظر بگیرند و در سالهای بعد این جامعه آماری را گسترش دهند.
وی با اشاره به تعداد زیاد متخصصان قرآنی در کشور و عدم بهرهگیری از این متخصصان در اجرای طرح «نور» یادآور شد: آموزش و پرورش در اجرای این طرح از نظر کارشناسان و متخصصان قرآنی که در این زمینه صاحبنظر هستند، هیچ بهرهای نبرده و تنها به کارشناسان داخلی خود اکتفا کرده است که البته این امر، نشانه ضعف در اجرای طرح «نور» است.
وی در پایان گفتوگو با اشاره به اینکه به مسئولان آموزش و پرورش پیشنهاد کردهام که از طرحهای قرآنیام برای تربیت دانشآموزان قرآنی استفاده کنند، گفت: طرحهای زیادی برای تربیت دانشآموزان قرآنی دارم تا دانشآموزان پس از فارغالتحصیلی از آموزش و پرورش هیچ مشکلی در روخوانی، روانخوانی و مفاهیم قرآن نداشته باشند و حفظ قرآن کریم را نیز دنبال کنند؛ اما مسئولان آموزش و پرورش هیچ استقبالی از این طرحها نکردهاند.